Monday, June 21, 2010

Syukur = Feeling good.

[SOURCE]

Allah telah menjamin dalam Al Quran, barang siapa yang bersyukur maka Allah akan menambah nikmat kepada orang tersebut. Sudahkan Anda bersyukur? Sudahkah Anda merasakan tambahan nikmat atas
syukur Anda? Apakah Anda ingin mendapatkan nikmat yang lebih besar lagi? Lupakan mengeluh, mulailah perbanyak bersyukur.

Ada orang yang hidup dia tak pernah nak bersyukur. Sume tak cukup, sume tak elok, sume tak puas hati. Ada je benda nak complain. Kau tak penat ke?

Ada dua manfaat besar dari bersyukur. Kedua manfaat ini akan mengubah hidup kita jika kita mendapatkannya.

  1. Pahala dari Allah. Jelas, bersyukur adalah perintah Allah, kita akan mendapatkan pahala jika kita bersyukur dengan ikhlas.
  2. Menciptakan Feeling Good. Dengan bersyukur akan membuat kita lebih bahagia. Perasaan kita menjadi lebih enak dan nyaman dengan bersyukur. Bagaimana tidak, pikiran kita akan fokus pada berbagai kebaikan yang kita terima.

Kalau kita tak stop complaining, hati kita sampai bila-bila takkan puas. Maka jadilah perasaan dengki, iri hati, busuk hati dan sume penyakit hati pun datang. Sume serba tak kena. Asyik nak marah, tension. Apa kata kita bersyukur je dengan apa yang kita ada. Stop complaining even for just one day? Look at the bright side. Kalau kita complain kereta kita tak cukup besar, cuba perhati orang yang takde kereta langsung. Yang hari-hari gi keje naik moto, ujan basah kuyup, masuk ofis bau enjin moto dan asap. Angkut anak gi klinik yang sakit naik moto. LOOK AT THE BRIGHT SIDE la dey.

Ada benda kita boleh complain, ada yang tidak. Aku tak kata la aku tak pernah complain. Tapi aku reti jugak bersyukur. Kita menulis untuk memperbaiki diri jugak kan? Tapi kalau hari-hari asyik nak complain je, tak rasa ke orang sekeliling akan nipis telinga? Bengkak je hati hari-hari nak dengar sungutan orang. Badan sihat, bersyukurlah. Ada duit nak makan, bersyukurlah. Ada keje, bersyukurlah. Ada orang kena kanser, mintak sedelah, takde keje, lagi kesian tau? Tau tak?

Percayalah, dengan bersyukur, hati kita akan lebih senang.

Feel gewd!

No comments: